Αρχική



Κατάλογοι



Επ. Εκδηλώσεις



Βιβλία



Αρχείο



Επικοινωνία






 

$

 








Εισαγωγή


Όποιος επισκέπτεται ηλεκτρονικά καταστήματα εκτός Ελλάδος και παρακολουθεί ή συγκρίνει τιμές, πρέπει να ξέρει ορισμένα πράγματα, που δεν είναι εμφανή εκ πρώτης όψεως, πριν εκτιμήσει αν τον συμφέρει να αγοράσει από ένα e-shop της Ευρωπαϊκής Ένωσης ή των Ηνωμένων Πολιτειών. 

Κατά κανόνα οι τιμές στα Αμερικανικά ηλεκτρονικά καταστήματα είναι φθηνότερες από τα Ευρωπαϊκά. Αυτός αρχικά φαίνεται να είναι ένας σοβαρός λόγος για να σκεφθεί κανείς να τα προτιμήσει.

Όμως τα Ευρωπαϊκά και τα Αμερικανικά e-shops δεν είναι ισότιμα για τον Έλληνα αγοραστή.

Για να συγκρίνετε σωστά ποια τιμή είναι η μικρότερη στο διαδίκτυο, θα πρέπει να έχετε υπ' όψη σας ότι η τελική τιμή που θα κληθεί να πληρώσει ο αγοραστής από την Ελλάδα, δεν θα είναι αυτή που αναγράφεται στην ιστοσελίδα του ηλεκτρονικού καταστήματος.

Όχι γιατί επιχειρείται να εξαπατηθεί ο ενδιαφερόμενος, αλλά επειδή ορισμένες χρεώσεις δεν μπορούν να υπολογισθούν εκ των προτέρων, ούτε είναι ίδιες για όλους τους αγοραστές, από όλο τον κόσμο.

Επίσης κάποιες εμπορικές διαδικασίες θεωρούνται γνωστές στον κόσμο της αγοράς, αλλά αυτό δε σημαίνει ότι τις γνωρίζουν όλοι οι οδοντίατροι και όλοι οι ιδιώτες αγοραστές.

Στη διαδρομή λοιπόν ενός προϊόντος από την ιστοσελίδα ενός e-shop μέχρι την πόρτα μας, προστίθενται ορισμένες χρεώσεις που επιβαρύνουν τελικά περισσότερο το προϊόν που αγοράζεται από το αμερικανικό e-shop, σε βαθμό που η φαινομενική διαφορά των τιμών σε σχέση με τα e-shops της Ε.Ε. να μην είναι πλέον εντυπωσιακή ή να τείνει να εξανεμιστεί.


Η αλυσίδα των χρεώσεων


Η τελική τιμή ενός προϊόντος που αγοράζεται από ηλεκτρονικό κατάστημα της Ε.Ε. προκύπτει από το άθροισμα :

Ε.Ε.  :  Τιμή + ΦΠΑ + Μεταφορικά

Η τελική τιμή ενός προϊόντος που αγοράζεται από αμερικανικό ηλεκτρονικό κατάστημα ( ή οποιαδήποτε άλλη χώρα εκτός της Ε.Ε.) προκύπτει από το άθροισμα :

Εκτός Ε.Ε.  : Τιμή + ΦΠΑ + Μεταφορικά + Δασμοί & Τέλη + Έξοδα εκτελωνισμού + Φύλακτρα

Ας τα πάρουμε όμως με τη σειρά..


Το συνάλλαγμα


Οι δύο βασικές αγορές που ενδιαφέρουν τον Έλληνα αγοραστή είναι της Ευρωπαϊκής Ένωσης και των Ηνωμένων Πολιτειών.

Όταν θέλουμε να συγκρίνουμε τιμές ανάμεσα σε e-shop της Αμερικής και της Ευρώπης, το πρώτο πράγμα που θα πρέπει να συνυπολογίσουμε είναι η τρέχουσα συναλλαγματική ισοτιμία Δολαρίου / Ευρώ.

Είναι κάτι που αλλάζει από μέρα σε μέρα και όταν κάνουμε τους υπολογισμούς μας θα πρέπει να έχουμε δίπλα μας μία αριθμομηχανή και φυσικά να ενημερωθούμε για τις τιμές συναλλάγματος της ίδιας μέρας.


Ο  Φ.Π.Α.


Το δεύτερο που θα πρέπει να προσέξουμε είναι αν στην αναγραφόμενη τιμή στη σελίδα του ηλεκτρονικού καταστήματος έχει συμπεριληφθεί ο ΦΠΑ.

Ο φόρος αυτός είναι διαφορετικός από χώρα σε χώρα της Ε.Ε. και της Αμερικής. Σε άλλες χώρες είναι χαμηλότερος και σε άλλες υψηλότερος από τον δικό μας (18%).

Στον τρόπο πληρωμής αυτού του φόρου υπάρχει μία σημαντική διαφορά.

Όταν αγοράζουμε από την Αμερική ( και κάθε χώρα εκτός Ε.Ε.), δεν προστίθεται ΦΠΑ στην τιμή του προϊόντος (και έτσι το προϊόν φαίνεται να χρεώνεται φθηνότερα από το κατάστημα), αλλά αυτό το ποσό δεν θα το γλιτώσουμε. Θα κληθούμε αργότερα να το πληρώσουμε εδώ στην Ελλάδα.

Εδώ χρειάζεται να αναφέρουμε τη σημαντική διαφορά που έχει προκύψει από τη συμμετοχή της χώρας μας στην Ε.Ε.

Όλα τα προϊόντα που αγοράζουμε από χώρες - μέλη της Ένωσης διακινούνται απολύτως ελεύθερα. Δηλαδή το προϊόν που αγοράζουμε από ευρωπαϊκό e-shop θα δοθεί στη μεταφορική εταιρεία (courier) με την οποία το κατάστημα συνεργάζεται και αυτή θα μας το παραδώσει στο σπίτι μας ή το ιατρείο μας. Έτσι απλά, χωρίς πρόσθετες χρεώσεις (εκτός των προσυμφωνημένων μεταφορικών)

Αντιθέτως ένα προϊόν που το αγοράσαμε από e-shop της Αμερικής, η μεταφορική εταιρεία είναι υποχρεωμένη όταν αυτό φτάσει στην Ελλάδα, να το περάσει πρώτα από το τελωνείο ( συνήθης πύλη εισόδου είναι το τελωνείο του  "Ελ. Βενιζέλος" ). Εκεί το πακέτο μας "δεσμεύεται" και θα μας ζητηθεί για να προχωρήσει η διαδικασία παράδοσής του σε εμάς, να καταβάλουμε στο τελωνείο τον ΦΠΑ (18%), μαζί με τους δασμούς και τις άλλες χρεώσεις στις οποίες θα αναφερθούμε εκτενέστερα
.

Οι δασμοί και τα τέλη


Είδαμε λοιπόν ότι τον ΦΠΑ τον πληρώνουμε "επιτόπου" στα e-shops της Ευρώπης, στα δε πακέτα εξ Αμερικής τον πληρώνουμε εκ των υστέρων στο ελληνικό τελωνείο.

Όταν ψωνίζουμε από e-shop της Ε.Ε. μπορούμε να υπολογίσουμε αμέσως την τελική τιμή ενός προϊόντος προσθέτοντας στην τιμή του τον ΦΠΑ (αν δεν έχει ήδη συμπεριληφθεί) και τα μεταφορικά (που μας γίνονται γνωστά μόλις βάλουμε το προϊόν που θα αγοράσουμε στο ηλεκτρονικό καλάθι και δηλώσουμε την χώρα  προορισμού του).

Αντιθέτως στα εμπορεύματα που προέρχονται από χώρες εκτός Ε.Ε., (όπως είναι η Αμερική), οι δασμοί,  τα τέλη, τα έξοδα εκτελωνισμού και τα φύλακτρα μπορούν να εκτιμηθούν μόνο κατά προσέγγιση με βάση προγενέστερη εμπειρία ή σχετικές πληροφορίες που έχουμε συλλέξει.

Αυτά τα πρόσθετα έξοδα παλιότερα τα πληρώναμε για κάθε εισαγωγή, από οποιαδήποτε χώρα του κόσμου. Τώρα για "εισαγωγές" από χώρες της Ε.Ε. δεν υπάρχουν τέτοιες χρεώσεις (και δεν θεωρούνται εισαγωγές αλλά εσωτερική διακίνηση), με αποτέλεσμα οι αγορές της Γερμανίας, της Γαλλίας, της Ολλανδίας, του Βελγίου, κ.α. να έχουν γίνει ελκυστικότερες.

Για τη Βρετανία δε συζητάμε. Είναι αισθητά πιο ακριβή και ασύμφορη σε σχέση με τις υπόλοιπες χώρες της Ε.Ε.

Οι δασμοί σε σχέση με τον ΦΠΑ δεν είναι σημαντικής αξίας (για παράδειγμα στα ηλεκτρονικά είναι της τάξεως του 2% - 5%).

Δασμοί και τέλη μαζί, μπαίνουν ως ποσοστό επί του αθροίσματος της τιμής του προϊόντος και του κόστους μεταφοράς. Δηλαδή αν το προϊόν τιμάται 300$ και τα μεταφορικά είναι 60$, ο δασμός και τα τέλη θα υπολογιστούν ως ποσοστό επί του ποσού των 360$.


Τα μεταφορικά


Οι διαφορές στο κόστος των μεταφορικών λόγω της διαφοράς των αποστάσεων είναι σε βάρος των αγορών από την Αμερική. Συνήθως το ίδιο πακέτο για να έρθει από Αμερική θα κοστίσει τα διπλά ή και τα τριπλά χρήματα.


Τα έξοδα εκτελωνισμού


Τα έξοδα εκτελωνισμού (μόνο για εμπορεύματα από χώρες εκτός Ε.Ε.) περιλαμβάνουν 3 ξεχωριστές χρεώσεις :

Α. Έκδοση διατακτικής εκτελωνισμού (ένα χαρτί που ξεκινάει τη διαδικασία)
Β. Φύλακτρα (ανάλογα με τις μέρες παραμονής του πακέτου στις αποθήκες)
Γ. Αμοιβή εκτελωνιστή ( είναι το υψηλότερο κόστος από τα τρία και έχετε τη δυνατότητα να το αποφύγετε, αναλαμβάνοντας οι ίδιοι να εκτελωνίσετε την παραγγελία σας). Θα γλιτώσετε χρήματα και θα χάσετε χρόνο και κόπο.


Πραγματικό παράδειγμα (Δεκέμβριος 2004)


Αγορά διαφόρων αξεσουάρ φωτογραφικής μηχανής από Νέα Υόρκη :

Πληρωμές στην Αμερική μέσω πιστωτικής κάρτας :

Τιμή προϊόντων :  730$
Έξοδα μεταφοράς :  53$   (+7% της αξίας του προϊόντος)

Πληρωμές στο τελωνείο του "Ελ. Βενιζέλος" :

Διατακτική εκτελωνισμού :  23 €
ΦΠΑ : 115 €
Δασμοί και τέλη :  32 €
Φύλακτρα :  10 €
Αμοιβή εκτελωνιστή : 110 € ( η αμοιβή κανονικά προσδιορίζεται με βάση την αξία του εκτελωνιζόμενου εμπορεύματος, αλλά η χρέωση συχνά είναι αυθαίρετη και υπερβολική με βάση το σύστημα αμοιβών και "δώρων" της ελληνικής πραγματικότητας )

Σύνολο επιβάρυνσης πακέτου, επειδή προήλθε από χώρα εκτός Ε.Ε. : 290 €  ( +52% της αξίας του προϊόντος )

Επομένως όταν βλέπετε στα αμερικανικά e-shops πολύ μεγάλες διαφορές τιμών σε σύγκριση με την Ελλάδα, ακόμα και πάνω από το 100%, να ξέρετε ότι αυτή η διαφορά ψαλιδίζεται κατά πολύ, αλλά και πάλι ανάλογα με την περίπτωση, μπορεί να παραμείνει αρκετά έως πολύ ελκυστική (ιδιαίτερα αν εκτελωνίσετε οι ίδιοι την παραγγελία σας).


Η ασφάλιση του εμπορεύματος


Τα ασφάλιστρα είναι πάντα προαιρετικά. 

Ανάλογα με το είδος του εμπορεύματος, τη φύση της ασφάλειας και το ύψος της αποζημίωσης που θα σας καταβληθεί σε περίπτωση που κάτι θα πάει στραβά κατά τη μεταφορά του, μπορείτε να ασφαλίσετε την παραγγελία σας, αν το κρίνετε επιβεβλημένο.


Η εγγύηση


Όπως ξέρουμε από διάφορες αγορές μας, υπάρχουν εμπορεύματα που καλύπτονται από μία εγγύηση καλής λειτουργίας, διάρκειας ενός ή περισσότερων ετών.

Χρειάζεται προσοχή όταν αγοράζουμε από ξένα e-shops, γιατί ιδιαίτερα για την Αμερική, είναι πολύ πιθανό η εγγύηση που θα συνοδεύει το προϊόν να ισχύει μόνο στην Αμερική και αν χρειαστεί να κάνουμε χρήση της, δεν θα μπορούμε να απευθυνθούμε στον Έλληνα αντιπρόσωπο, αλλά θα πρέπει να στείλουμε το προϊόν στην Αμερική για επισκευή, καλύπτοντας τα έξοδα αποστολής και επιστροφής του, που δεν είναι ευκαταφρόνητα.


Ο επίλογος


Ίσως η διαδικασία φαίνεται βουνό για κάποιον που δεν την έχει δοκιμάσει. Όμως αξίζει τον κόπο και κυρίως, αυτός ο τρόπος αγοραστικής συμπεριφοράς ήρθε για να διαδοθεί και να επικρατήσει, γιατί συμφέρει.

Αν κάνετε την αρχή, είναι σίγουρο ότι δεν θα σταθείτε μόνο στην αγορά ηλεκτρονικών ειδών και βιβλίων, αλλά θα διερευνήσετε σύντομα και τη δυνατότητα αγοράς οδοντιατρικών ειδών, όπως το κάνουν εδώ και δεκαετίες αρκετοί συνάδελφοί μας, πάνω-κάτω με τη διαδικασία που περιγράψαμε ή μέσω άλλων πιο επικερδών ..παραλλαγών.




top


copyright Odontiatriki.gr 2000-2005